°C

Badanie PISA: Polscy 15-latkowie wśród najlepszych na świecie

Fot. Pixabay
 

Wyniki polskich 15-latków w międzynarodowym badaniu PISA 2018 pokazują wyraźny wzrost umiejętności naszych uczniów we wszystkich badanych dziedzinach w stosunku do wyników z poprzedniej edycji badania – powiedział minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.

Umiejętności polskich 15-latków we wszystkich umiejętnościach sprawdzanych w badaniu PISA 2018, jeśli chodzi o rozumienie czytanego tekstu, są na wyrównanym poziomie. Równie dobrze radzili sobie też z różnymi rodzajami tekstów – wynika z analizy Instytutu Badań Edukacyjnych.

W każdej edycji badania PISA badane są umiejętności z trzech dziedzin: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania w matematyce i rozumowania w naukach przyrodniczych. Zawsze jedna z nich jest główna. W badaniu PISA 2018 dziedziną tą było rozumienie czytanego tekstu.

W badaniu PISA, jeśli chodzi o badanie rozumienie czytanego tekstu, umiejętności sprawdzane są w trzech zakresach: odnajdywanie informacji, rozumienie całości przekazu i ocena tekstu powiązana z refleksją, jaką on uruchamia.

Omawiając wyniki badania dr Michał Sitek z Instytutu Badań Edukacyjnych, zauważył, że w wielu krajach widoczne są różnice w poziomie opanowania poszczególnych rodzajów umiejętności, podczas gdy wyniki polskich uczniów we wszystkich trzech zakresach umiejętności są wyrównane.

Podał także, że polscy uczniowie równie dobrze radzili sobie z tekstami pojedynczymi (np. artykuły, opowiadania, instrukcje), jak i zwielokrotnionymi (np. strony internetowe, fora internetowe).

W PISA 2018, jeśli chodzi o umiejętność czytania ze zrozumieniem, polscy uczniowie uzyskali 512 punktów. To 6 punktów więcej niż w badaniu PISA z 2015 r. i o 25 pkt. więcej niż wynosi średnia krajów OECD (493 punkty). W Europie lepszy wynik osiągnęli jedynie uczniowie z Estonii – 523 punkty, Finlandii – 520 i Irlandii – 518 punktów.

W zestawieniu światowym lepsze wyniki w czytaniu niż polscy 15-latkowie uzyskali uczniowie z Chin – 555 punktów, Singapuru – 549, Makao – 525, Hongkongu – 524, Kanady – 520 i Korei Południowej – 514 punktów.

Badanie pokazało też, że tak jak w poprzednich edycjach badania w umiejętności czytania ze zrozumieniem lepiej radzą sobie dziewczęta niż chłopcy i jest to obserwowane we wszystkich krajach uczestniczących w badaniu. W Polsce wynik dziewcząt jest o 33 punkty lepszy niż chłopców i plasuje się on w połowie zestawienia.

Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Badanie PISA pokazuje poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą.

W 2018 r. w badaniu uczestniczyło 79 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 660 tys. Polskę reprezentowało 5653 młodych Polaków z 227 szkół. Byli to w większości uczniowie III klas gimnazjów, przedostatni rocznik gimnazjalistów.

Komentuj odpowiedzialnie! Odnoś się do treści informacji, nie obrażaj rozmówców, nie używaj słów niecenzuralnych. Rozgłośnia zastrzega sobie prawo do moderacji komentarzy naruszających te zasady. Administratorem Twoich komentarzy jest Facebook, który może stosować do nich także "Zasady społeczności Facebooka".

W trosce o bezpieczeństwo użytkowników, komentarze zawierające linki nie są publikowane.



Skomentuj przez Facebooka